Kvalitetsstandard

Kvalitetsstandarden beskriver det serviceniveau, som Randers Krisecenter tilbyder.

Om kvalitetsstandarten

Kvalitetsstandarden beskriver det serviceniveau, som Randers Krisecenter tilbyder jf. Servicelovens § 109.

Formålet med kvalitetsstandarden er, at gøre det tydeligt og gennemsigtigt, hvad der kan forventes ved en kontakt med Randers Krisecenter.

Adresse og kontaktoplysninger

Leder

Drift

Randers Krisecenter er en selvejende institution med egen bestyrelse og driftsoverenskomst med Randers kommune. Tilbuddet drives efter § 109 i Serviceloven.

På hjemmesiden www.krisecenter.randers.dk og www.Tilbudsportalen.dk ses vedtægter, driftsoverenskomst, Tilsynsrapporter og andet materiale vedr. Randers Krisecenter.

Randers Krisecenter hører organisatorisk under Familieområdet under Børn og skole i Randers kommune.

Randers Krisecenter er medlem af LOKK (Landsorganisationen for Kvindekrisecenter) www.lokk.dk og er godkendt af Socialtilsyn Midt. 

Overordnet målsætning samt målgruppe for indskrivning på Randers Krisecenter

Randers Krisecenter tilbyder midlertidigt ophold i et sikkert hus til kvinder, som har været udsat for fysisk og/eller psykisk vold. Børn kan være indskrevet hvis de ledsager deres mor under ophold på Krisecenter. Fra 1. januar 2025 udvides målgruppen så voksne sønner der er hjemmeboende ligeledes kan indskrives når de ledsages af deres mor og ligeledes har behov for sikkert hus.

Krisecenteret vægter sikkerheden højt og har bl.a. videoovervågning.

Målsætning:

  • At tilbyde et sikkert hus samt give kvinden og ledsagede børn tryghed og omsorg
  • At yde krisehjælp og støtte
  • At tilbyde genopbyggende samtaler i forhold til de oplevelser, der har ført til indskrivning på krisecenter
  • Give kvinden indsigt i voldens omfang, konsekvenser og mønstre, samt forståelse af egne reaktions- og handlemønstre
  • At igangsætte en proces hvor den enkelte kvinde bliver i stand til at leve et liv uden vold
  • At den enkelte kvinde støttes i relationen til sit barn.
  • At inddrage kvindens professionelle og private netværk
  • At bringe barnets stemme ind i samarbejdet, med fokus på de dilemmaer som børn oplever at stå i

Vi betragter arbejdet med forandring af et liv med vold som en ofte langvarig proces, der kræver respekt for det enkelte menneskes særkende, livsomstændigheder og behov.

Vi fokuserer på og tager udgangspunkt i det enkeltes menneskes ressourcer og arbejder med kvindens motivation med henblik på at gøre den enkelte kvinde bevidst om egne valgmuligheder og understøtte kvindens forandringsproces.

Pladser og fysiske rammer

Målgruppen er voldsudsatte kvinder og medfølgende børn op til 18 år. Vi har plads til 14 kvinder og op til 24 børn. Vi er et midlertidigt bosted i henhold til Serviceloven § 109.

Krisecentret er beliggende i en byejendom. I de 14 pladser er der indeholdt tre selvstændige lejligheder til kvinder med flere børn, samt en selvstændig lejlighed med pladser til kvinder uden børn, en enhed med bofællesskab, hvor beboerne har fælles køkkenalrum.

Krisecentret er indrettet med to særskilte gårdmiljøer, legerum til børn, et større aktivitetsrum, fælles tv-stue, vaskefaciliteter mm.

Krisecentrets indretning giver i stort omfang mulighed for at tilbyde indskrivning ud fra individuelle hensyn/behov.

Der går bybusser lige udenfor døren. Banegård, rutebilstation, offentlige kontorer, politistationen ligger alt sammen i gåafstand fra Krisecenteret.

Der er gode indkøbsmuligheder tæt på Krisecenteret og kvinderne står selv for deres indkøb og madlavning. Ligesom kvinderne selv har ansvaret for egne børn under ophold.  

I Randers ligger et stort kulturhus med museer og bibliotek, musikhuset Værket, Randers regnskov, svømmestation og derudover har Randers dejlige naturomgivelser.

Alle beboere har mulighed for tilgang til WIFI.

Ydelser og tilbud

Randers Krisecenterets socialfaglige metoder er blandet andet: kriseintervention, motivationsarbejde, anvendelse af den kognitive, ressourcefokuserede og anerkendende pædagogik, SE, naturterapi, emotionsfokuseret terapi samt den systemiske og narrative metode.

Derudover ydes der psykoedukation ift. bl.a. voldens konsekvenser for kvinder og børn.

Team og ydelser

For at kunne yde kvinden og hendes børn den bedste hjælp under opholdet får kvinden ved indskrivning tildelt et team bestående af: socialrådgiver, kontaktperson og en kontaktperson til børnene. Krisecentrets interne psykolog kan varetage psykologforløb til kvinder. Forløbene opstartes under indskrivning på krisecentret.

Under opholdet prioriterer personalet at give familien tryghed og sikkerhed og at yde dem den bedst mulige helhedsorienterede indsats. Kvinden vil derfor hurtigst muligt sammen med personalet udfylde livsstjernen (opholdsplan), som skal bidrage til at skabe overblik og prioritering af de målsætninger kvinden har for hendes ophold.

Livsstjernen indeholder følgende livsområder:

  • Sikkerhed
  • Bolig
  • Støtte og netværk
  • Juridiske forhold
  • Helbred og sundhed
  • Økonomi
  • Børn og familie
  • Beskæftigelse og uddannelse
  • Vold og konsekvenser – empowerment og selvværd

Der vil løbende blive fulgt op på mål og delmål ud fra hvert livsområde samt revideret efter hvad der giver mening for den enkelte.

Det er et ønske, at kvinden oplever at det er hendes mål og hendes ønsker der bliver udgangspunktet for støtten og hjælpen under opholdet. Vi ønsker at kvinden skal tage ejerskab i egen proces og hjælpen skal være meningsfuld for kvinden.

Kvinden underskriver en samarbejdsaftale ved indflytning på Krisecentret, hvor rammer og forventninger fremgår.  

Der føres elektronisk journal og kan udleveres ved ønske.

Tilbud

  • Socialrådgiversamtaler. Formålet er at yde råd og vejledning ift. den sociale lovgivning, udlændingeloven, forestå sikkerhedsvurderinger, anmeldelse af volden, ansøgning om bolig, dialog ift samvær mv.
  • Kontaktpersonsamtaler til kvinderne. Formålet er yde krisehjælp og bearbejdning af oplevelserne, der har ført til indskrivning på Krisecentret, støtte moderen i hendes forældrerolle mv.
  • Mor/barn samtale og individuelle børnesamtaler. Formålet er, barnet kan tale om sin oplevelse ved at være på krisecenter, om tiden før opholdet og om drømme om fremtiden. Der kan tales om savn ex. af faderen, om ting barnet har svært ved og dets ressourcer, om barnets ønsker for opholdet eller hvad der end fylder i barnet.

Nødvendig og relevant viden, og hvad moderen og barnet behøver hjælp til, koordineres mellem dem i de efterfølgende mor-/barnesamtaler Krisecenteret betragter moderen som den vigtigste person for barnet, hvorfor personalets hjælp er at ”ruste” hende til opgaven som mor og ikke at overtage rollen

  • Ugentlig samling for alle kvinder. Der tales om stort og småt og praktiske ting ordnes.
  • To ugentlige samlinger for alle børn. Der laves aktiviteter efter børnenes alder og hvad de mestre lige nu. Det er ligeledes et rum hvor kvinderne kan foretage de opkald eller andet børnene ikke skal være en del af.
  • Psykologbistand til jf. SL’s § 109 stk. 10 Psykologen, ansat på Randers Krisecenter, varetager psykologhjælp til målgruppen. Formålet er at yde hjælp til at håndtere de ofte voldsomme og traumatiserende oplevelser.
  • Kreative aktiviteter og hygge på og uden for Krisecentret: Formålet er, at beboerne sammen med personalet via leg, aktiviteter, gåture mv. genkalder glæden til livet, deres ressourcer og vigtigheden af, hvad gode grin medvirker til af positiv energi i samspillet mellem voksne og børn.
  • Skolegang på den lokale skole eller på Krisecenteret. Såfremt det er muligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt fortsætter barnet i egen skole og institution. Det samme gør sig gældende for børn fra andre kommuner eller de indskrives på den lokale skole.

Hvis det ikke er muligt aftales det med hjemkommunen og Randers kommunes skolevæsen, hvordan børnene kan modtage den skolepligtige undervisning.

  • Besøg af sundhedsplejerske til børnene og gravide på Krisecenteret. Formålet er at medvirke til sundhed og trivsel.
  • Netværkscafé: Formålet er at have hyggelige og netværksskabende aktiviteter sammen. Selvforkælelse. Det er både for kvinder, der bor på Krisecenteret og for dem, som er flyttet i egen bolig.
  • Samarbejde med familiens private og professionelle netværk. Formålet er at koordinere støtten i familien og inddrage ressourcerne i det private netværk.
  • Indledende og koordinerende rådgivning til kvinder jf. SL’s § 109 stk. 8. Rådgivningen tilbydes ifm. og efter udskrivning fra krisecentret. Formålet er at have fokus på familiens nye etablering i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen mv. Arbejdet varetages af Krisecentrets socialrådgivere.

Projekter og udvikling

På krisecentret er vi meget opmærksom og optaget af, at søge udbudte pulje med henblik på videreudvikling af tilbuddet og efteruddannelse til personalet og i andre tilfælde udvidelse af tilbuddet til voldsramte.

Randers Krisecenter ønsker at videreformidle de erfaringer og den faglige viden der er tilstede i huset blandt personalet. Vi ønsker at være i dialog og drøfte faglige tilgange og ny viden på området.

Vi ønsker, at være åbne overfor andre på området samt samarbejde så bredt så muligt på området til gavn for alle voldsudsatte.

Opholds – og kostbetaling

Randers Krisecenter opkræver kvindens hjemkommune for udgifter til ophold og psykologindsats til kvinderne såfremt hjem kommunen ikke selv ønsker at forestå psykologsamtalerne.

Kvinden afholder selv udgiften til kost og en egen betaling for ophold fastsættes af kvindens hjemkommune.

Kvindens hjemkommune afgør efter en individuel og konkret vurdering om kvinden kan få nedsættelse eller der kan ske bortfald af en egenbetaling. I forbindelse med indskrivning skal Randers Krisecenter orientere kvinden om reglerne for egenbetaling.

Visitationskriterier

  • Kvinden skal have været udsat for fysisk og/eller psykisk vold
  • Kvinden skal være selvhjulpen
  • Hvis kvinden har børn med, skal kvinden selv kunne tage vare på dem
  • Kvinden må ikke have et ubehandlet misbrug eller have en ubehandlet psykiatrisk lidelse.

 

Jf. Serviceloves § 109 har Krisecenterets leder visitationsretten.

Jf. Servicelovens § 109 stk. 2 kan kvinden selv henvende sig eller blive henvist til Randers Krisecenter.

 

Det er en fordel, men ikke en betingelse, med en forudgående telefonisk visitationssamtale. Krisecenteret har en grundig visitationsprocedure.

Hvis kvinden møder op uanmeldt foretages den samme visitation.

Formålet med visitationssamtalen er at afklare, hvorvidt kvinden opfylder kriterierne for indskrivning og at give kvinden mulighed for, at tage stilling til, hvorvidt hun kan profitere af Krisecenterets tilbud og rammer.

I vurderingen om, hvorvidt der skal ske indskrivning på Krisecentret indgår bl.a. en afdækning af, hvorvidt kvinden/ familien modtager hjælp fra andre offentlige instanser og i givet fald hvilken.

Ved indflytning underskriver kvinden en samarbejdsaftale, hvor Krisecenterets tavshedspligt og underretningspligt bl.a. står omtalt.

På fællesområder er en velkommen mappe med de vigtigste og mest centrale oplysninger.

Kvinden og børnene låner, under deres ophold, dyner, linned, håndklæder mv. ligesom der er mulighed for at låne eller få tøj fra Krisecenterets tøjdepotet.

Fælles faciliteter

Randers Krisecenter har flere afdelinger i samme hus. Kvinderne indlogeres efter hvilke behov de eller deres medfølgende børn har og hvad der er muligt i forhold til ledige pladser. Det er udelukkende personalet der afgør hvilket værelse/lejlighed der tilbydes ved indskrivning.

Den ene afdeling er der plads til 8 kvinder og deres medfølgende børn, som indlogeres på eget værelse der er adgang til fælles toilet- og bad, som deles af to kvinder.

Derudover deles et stort dejligt køkkenalrum, hvor der er plads til at flere laver mad på samme tid eller opholder sig i rummet for at spise eller social samvær.

Der er en stor og lækker TV-stue, hvor der er plads til at samles eller afslapning med en film.

I kælderen er der fælles vaskeri og mulighed for at kvinderne kan tørrer deres tøj.

Der er et legerum til børnene og derudover et stort aktivitetsrum, hvor der også er plads til at få besøg af netværk.

I en anden afdeling er der plads til 3 kvinder, som indskrives uden børn. De deles om bad og toilet, køkken og fælles opholdsrum. De har adgang til vask i lejligheden.

Derudover er der tre lejligheder, hvor der som udgangspunkt indlogeres en kvinde og medfølgende børn. Lejlighederne indeholder eget køkken, bad og opholdsrum og vaskefaciliteter.  

Alle afdelingerne har adgang til to lukkede gårdhaver. Den ene er med plads til leg og med udgangspunkt i sansestimulering. Den anden have er primært for kvinderne og et hyggeligt åndehul, hvor der kan slappes af.

Alle indskrevne har adgang til tv og internet. De kvinder der er indskrevet i lejligheder har naturligvis også mulighed for, at opholde sig i tv stuen eller de andre fællesrum.

Krisecenteret har barnevogne mv. til udlån.

Personalepolitik

Målet er at Randers Krisecenter er en arbejdsplads, hvor arbejdsglæde, sundhed og trivsel er dominerende. Alle ansatte har en forpligtigelse til at bidrage til, at der er trivsel på arbejdspladsen. Det påhviler lederen, at Randers Krisecenters mål og arbejdsopgaver er tydelige og gennemskuelige for medarbejderne.

Lederen og medarbejderne har i fællesskab ansvaret for, at der for den enkelte medarbejder er overensstemmelse mellem opgavernes omfang og ressourcer.

Der stilles krav til medarbejderne og lederen om løbende at kvalificere og udvikle sig og til lederen om at tilvejebringe mulighederne for, at det kan lade sig gøre.

Randers Krisecenter vægter høj faglighed og deltagelse i efteruddannelse, projekter mv. for opkvalificering af personalet til opgaverne med beboerne. Der vægtes også supervision til det socialfaglige personale og leder.

Ansættelsen på Randers Krisecenteret forudsætter evne og vilje til at reflektere over både sig selv og hinanden og derved udvikle egne og andres faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer.

Vi tror på, at der er en positiv intention bag det valg en kollega, samarbejdspartner eller anden har gjort. Hvis handlingen ikke giver mening stiller vi undersøgende, nysgerrige og interesserede spørgsmål og giver feedback.

Nogle gange er det bedste valg i situationen ikke det bedste løsning. Det taler vi om for at udvikle os og skabe læring hos hinanden

Personalesammensætning

Arbejdet med beboerne varetages af socialrådgivere, pædagoger og autoriseret psykolog samt 5 omsorgsmedhjælpere, som udgør Krisecentrets faste vikarteam, som udover at indgå i faste vagter og også tilkaldes ved sygdom mv.  Endvidere er der ansat en administrativ medarbejder, udviklingskoordinator, rengøringsassistent og en leder.

Randers Kommunes Ejendomsservice varetager pedelopgaverne.

Endelig samarbejder Krisecentret med frivillige, som varetager supplerende aktiviteter.

De frivillige indgår ikke i normeringen/vagtplanen, men kommer i huset udover det fastepersonale på planlagte tidspunkter.

Randers Krisecenter har løbende praktikanter. Formålet er at bidrage positivt til praktikanternes uddannelsesforløb og medvirke til personalets videreudvikling.

Ligesom Krisecentret vægter at have virksomhedspraktikanter, personer i fleksjob, seniorjob mv. mhp. at bidrage positivt til deres tilknytning til arbejdsmarkedet.

Fremtidige indsats og fokus

Vi er på Randers Krisecenter optaget af inddragelsen af børnenes fædre, hvor vi vurderer det muligt. Vi vil gerne samarbejdet til gavn for de indskrevne kvinder og børn. Vi ønsker et øget fokus på denne inddragelse og en faglig udvikling i forhold til løbende vurdering i forhold til hvornår det giver mening og er sikkerhedsmæssigt forsvarligt ud fra den viden vi står med.

Vi er optaget af en fortsat udvikling af vores ambulante tilbud og den viden vi har fået igennem dette tilbud. Vi ønsker fortsat at have fokus på vekselvirkningen mellem de to tilbud, hvilket vidensdeling og udvikling de to tilbud kan skabe.

Vi er optaget af det højkonflikte parforhold, hvor vold bliver en del af mønstret og dynamikken mellem parret. Vi er optaget af om vi kan være en støtte ind i dette når par vælger at skulle fra hinanden.

Værdier og normer

På Krisecenteret arbejdes der, i det daglige arbejde med beboerne, kollegerne og samarbejdspartnere, efter Randers kommunes fire bærende værdier.

Værdierne fortæller, hvilken etik, der ligger bag måden at løse opgaverne.

Ordentlighed:

  • Vi siger det, vi mener og gør det, vi siger.
  • Vi kommunikerer åbent og via de rette kanaler
  • Vi har tillid til hinanden

Ligeværdighed:

  • Vi taler med – og ikke om hinanden – meninger og synspunkter respekteres.
  • Vi behandler hinanden – og andre - med respekt og hensyn.
  • Vi er ikke – og skal ikke være ens – mangfoldighed er en styrke.

Udvikling:

  • Vi ønsker at udvikle os og skabe nye og bedre faglige løsninger.
  • Vi skaber plads til nye idéer og tør gå nye veje.
  • Vi giver hinanden konstruktiv kritik, ros og ris.

Frihed:

  • Vi har frihed til at handle under ansvar for vores fælles mål.
  • Vi har højt til loftet og koordinerer på tværs til gavn for borgerne.
  • Vi er risikovillige – uden at være ufornuftige.

Brugerindflydelse

Indskrevne kvinder på Randers Krisecenter har mulighed for, at tilkendegive ønsker, forslag til ændringer eller andre ideer i samtalerne med personalet eller på fællesmøde hvor alle beboerne er samlet uden børn.

Kvinden har naturligvis indflydelse på, hvilke af krisecenterets tilbud hun ønsker, samt indflydelse på de delmål og mål der er under hendes ophold. I samarbejde udfyldes der i starten af opholdet livsstjernen, som tidligere beskrevet.

Samtidig forventes kvinden at deltage aktivt i Krisecenterets tilbud og at støtte børnene i at gøre det samme. Krisecenterets personale har som fastlagt politik, at arbejdet i forhold til kvinden og hendes børn sker i fuld åbenhed over for hende.

Vi opfordrer kvinden til at rette henvendelse til os, såfremt der er noget, som hun undrer sig over, ikke giver mening, forstår eller finder urimeligt.

Kvinden orienteres både mundtligt og skriftligt om hendes klagemuligheder over opholdet, og hvordan klagen den behandles.

Socialtilsyn Midt

Hvis kvinden har oplysninger om bekymrende forhold på Randers Krisecenter og hun trods italesættelse af dette over for personalet og leder ikke oplever at blive taget alvorligt, kan hun henvende sig anonymt til Socialtilsyn Midt på tlf. 89 70 56 09.